6 tips voor hoe je een gezond eiwitpoeder kiest

We leggen je graag uit waarom eiwitpoeder in een gezond levenspatroon past en hoe jij een gezond eiwitpoeder kiest. Vaak denken mensen gelijk aan eiwitshakes en bodybuilders als ze aan eiwitpoeder denken. Maar er is zo veel meer mogelijk met eiwitpoeder, en je krijgt er ook niet meteen een turbo spierbundel van.

Waarom je eiwitpoeder nodig hebt…

Een eiwitpoeder kan je gebruiken om je spieren te verwennen na het sporten maar wist je dat het iedereen helpt om gezonde spieren te behouden? En dat je dagelijkse eiwitbehoefte hoger wordt naarmate je ouder wordt?  Dit komt omdat in een natuurlijk verouderingsproces al vanaf je 30e levensjaar je spiermassa afneemt. Om zo veel mogelijk spierkracht te behouden, heb je dus eiwit nodig. Eiwitpoeder is dan een snelle en handzame bron om je dagelijkse eiwitportie makkelijk omhoog te tillen.

Eiwit is enorm verzadigend en levert je een stuk minder calorieën dan vet en koolhydraten. Als je wil afvallen, is het dus een goed idee om je eiwit inname te verhogen ten koste van vet (noten, olie, boter) en koolhydraten (witte rijst, pasta, brood). Meer spiermassa en kracht betekent ook dat je meer calorieën verbrandt. Win win en zo is de cirkel rond!

Maar hoe kies je een goed en gezond eiwitpoeder?

Er is veel keus op het gebied van eiwitpoeder. Smaken, wei of caseïne of isolaat, eiwitgehalte, eiwitbron… Begint het al te duizelen? We helpen je graag op weg!

  1. Kies voor een eiwitpoeder gemaakt van verse melk. Dit wordt het makkelijkst verteerd door je lichaam, heeft bovendien de beste voedingsstoffen en de meest complete essentiële aminozuren. Dit is ook perfect geschikt voor vegetariërs. De meeste eiwitpoeders worden gemaakt van wei die overblijft bij de kaasproductie. Hierdoor hebben ze een zurige smaak. Dat vinden mensen niet lekker en dus verhullen de producenten van deze eiwitpoeders de smaak met zoetstoffen of suiker en heel veel aroma’s. Live Puri maakt de meest pure eiwitpoeders uit verse melk. Dit is uniek en daardoor hebben ze geen toevoegingen nodig om lekkere producten te maken.
  2. Om een goed en gezond eiwitpoeder te kiezen, kijk je naar de voedingstabel en de ingrediënten van het product. Het allerbelangrijkste in de voedingstabel is uiteraard het eiwitgehalte. Een hoog eiwitgehalte betekent dat je dus minder poeder nodig hebt en dat je langer over een zak zal doen. Vanaf 80-81% eiwitgehalte zit je goed. Kijk ook naar het vet en koolhydraat gehalte. Voor vet en koolhydraten houd je best een bovengrens van 4,5% aan. Alles daaronder is dus goed.
  3. Kies voor een suikervrij eiwitpoeder, zeker als je wil afvallen. Het eerst genoemde ingrediënt op het label, is het ingrediënt wat het meest in de verpakking zit. Als suiker vooraan staat, koop je dus vooral een (dure) zak suiker. Let ook op voor verborgen namen voor suikers zoals fructose, banaanpoeder, druivensuiker, dextrose, glucose etc. Een ongezoet én lekker eiwitpoeder vind je niet zo makkelijk. Maar bij Live Puri vind je 4 ongezoete eiwitpoeders die heerlijk zijn!
  4. Daarnaast kijk je op de verpakking naar het aantal ingrediënten. Dit zegt namelijk iets over de gebruikte toevoegingen, waar veel mensen overgevoelig voor zijn. Een puur eiwitpoeder heeft uiteraard een korte inhoudslijst. Wil je zeker zijn van je keuze? Kies dan een puur natuurlijk product dat 100% ongezoet is.
  5. Zoek je een eiwitpoeder waar je ook mee kan bakken en koken? Kies dan een product waar caseinaat eiwit in zit. Met de eiwitpoeders van Live Puri kan je heerlijk bakken en koken. Ze hebben namelijk een unieke samenstelling van wei én caseinaat eiwit. Dit zorgt voor een enorm veelzijdig product. Hierdoor maak je er niet alleen heerlijke shakes mee, maar kan je ze gewoon aan je favoriete recepten toevoegen. Voor inspiratie vind je hier heerlijke eiwitrijke recepten!
  6. Ben je op zoek naar een plantaardig eiwitpoeder? Kies dan een eiwitpoeder wat uit verschillende eiwitbronnen (zoals erwt, bonen, rijs of soja) bestaat aangezien plantaardige eiwitten een minder compleet voedingsprofiel hebben. Een mix van meerdere soorten compenseert dat tekort enigszins maar je hebt doorgaans meer poeder nodig om aan hetzelfde eiwitgehalte per portie te komen. Het is ook wel goed te weten dat de smaak van plantaardig eiwitpoeder vaak als nogal ‘heftig’ omschreven wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën