Bounce je weg naar een gezond lichaam

Mensen maken zich tegenwoordig steeds meer zorgen over hun gezondheid, waardoor ze regelmatig trainen om actief en fit te blijven.

Aangezien sporten saai kan zijn, zijn mensen altijd op zoek naar nieuwe soorten oefeningen om het leuk en plezierig te maken. Vanwege onze drukke schema’s is het ook heel moeilijk om veel tijd vrij te maken voor het sporten. Daarom geven mensen liever geen oefeningen voor elk lichaamsdeel, maar geven ze de voorkeur aan oefeningen waarbij meerdere lichaamsdelen en spieren betrokken zijn.

Hoewel we allemaal weten dat hardlopen een oefening is waarbij ons hele lichaam betrokken is, weten weinigen dat ‘trampoline springen’ voordeliger is, terwijl het tegelijkertijd erg leuk en opwindend is.

Hier geven we een overzicht van enkele belangrijke gezondheidsvoordelen van trampolinespringen, waardoor je het kunt opnemen in je reguliere trainingssessies:

Gezond hart
We weten allemaal hoe heilzaam cardio-oefeningen zijn voor onze gezondheid, en dat is de reden waarom we hardlopen. Wanneer je regelmatig trampoline springt, versterkt dit niet alleen onze spieren, maar verhoogt jet ook onze hartslag die dan zorgt voor een betere circulatie van zuurstof in ons lichaam. Volgens een studie van NASA is 10 minuten stuiteren en springen op een trampoline een betere cardiotraining dan 33 minuten hardlopen.

Lage impact op de gewrichten
Hoewel trampolinespringen een training van hoge intensiteit is, heeft het een relatief lage impact op onze gewrichten in tegenstelling tot andere cardio-oefeningen, zoals joggen, hardlopen en tennissen. Dit komt omdat de trampoline mat bijna 80% van de schokken absorbeert die door stuiteren ontstaan. Hierdoor heb je minder kans op gewrichtsblessures tijdens het springen op de trampoline dan tijdens het joggen of tennissen. Een trampoline met net is nog veiliger. Hiermee voorkom je dat je van de trampoline af zou kunnen vallen en zo voorkom je dus ook een blessure. Ook kun je kiezen voor een trampoline inground. Deze trampoline is in de grond gebouwd. Dus mocht je er vanaf vallen dan val je op het gras ernaast en is de val niet zo hoog.

Beter lymfestelsel
Het lymfestelsel is het afweermechanisme van ons lichaam tegen bacteriën, virussen en bepaalde ziekten. Het is verantwoordelijk voor het verzamelen van afvalstoffen uit alle cellen van ons lichaam en voor het leveren van essentiële voedingsstoffen. In tegenstelling tot het bloed dat door het hart wordt gepompt, heeft het lymfestelsel echter geen pompsysteem en is de lymfevloeistof afhankelijk van spiercontractie, veroorzaakt door de beweging van ons lichaam, om te stromen. Ook lopen de lymfevaten, waardoor de vloeistof stroomt, verticaal in één richting in ons lichaam. Dit is de reden waarom de verticale beweging tijdens trampolinespringen zeer gunstig is voor het goed functioneren van ons lymfestelsel. Naast het opruimen van afvalstoffen uit ons lichaam, resulteert een goed functionerend lymfestelsel ook in een sterk immuunsysteem.

Verbeterde geestelijke gezondheid
Naast het verhogen van de toevoer en het verbeteren van de circulatie van schone zuurstof in je hersenen, worden oefeningen zoals joggen en stuiteren op een trampoline gedaan om de productie van ‘Endorfines’ in ons lichaam te stimuleren. Endorfines zijn chemicaliën die bekend staan ​​als positieve, stemmingsverbeterende chemicaliën die van nature in ons lichaam worden geproduceerd. Daarnaast is trampolinespringen zo leuk dat het je humeur zeker opheft en je een gelukkig gevoel geeft, waardoor je mentale gezondheid verbetert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën