Fietsen is gezond! fietsen met het hele gezin

Het is bijna automatisch om aan te nemen dat fietsen gezond is en  iets dat geschikt is voor het hele gezin. Maar waar ontleent fietsen dat positieve beeld eigenlijk aan? Hieronder staan een aantal punten waardoor jij wellicht ook aan het fietsen wordt gezet. Het is als voorbereiding echter van belang om aandacht te besteden aan de fietsen. Kies fietsen voor volwassenen en kinderfietsen die geschikt zijn voor leeftijd, lengte en gewicht. 

1. Fietsen verkleint de kans op bepaalde ernstige ziekten

Niemand kan je beloven dat je niet ziek wordt als je regelmatig fietst. Het is echter wel wetenschappelijk onderbouwd dat fietsen een positief effect heeft op je hart en bloedvaten. Hierdoor vermindert de kans op de meest voorkomende terminale ziekten in ons land.

2. Door te fietsen heb je minder stress 

Stress is een probleem op iedere leeftijd in onze moderne samenleving. Vaak uit zich dat in eerste instantie in minder goed kunnen slapen. 30 minuten per dag fietsen levert in het algemeen een extra uur ongestoorde slaap op. Als je buiten bent tijdens het fietsen wordt het stresshormoon Cortisol verminderd en wordt extra serotonine en endorfine aangemaakt. Dat zijn beide ‘gelukshormonen’.

3. Fietsen is een low impact training 

Een poosje fietsen zorgt ervoor dat je flink wat calorieën verbrandt. In combinatie met gezonde gevarieerde voeding biedt fietsen een mogelijkheid om af te vallen. Het is een realiteit dat overgewicht in ons land een echt probleem is. Fietsen is in dat geval beter voor iemand omdat de bewegingen soepel en glijdend zijn en niet belastend voor pezen en spieren. Ook zorgt de fiets dat het gewicht niet constant op de benen rust. Fietsen is om die reden voor vrijwel iedereen geschikt.

4. Het breineffect 

Bij het fietsen wordt extra bloed naar de hersenen gepompt. Hierdoor kunnen extra hersencellen worden aangemaakt en de verbindingen tussen de cellen worden versterkt. Je krijgt geen hoger IQ door veel te fietsen maar de cognitieve vermogens nemen wel toe als je regelmatig op de fiets stapt.

5. Sterkere en meer soepele spieren 

Spieren hebben oefening nodig om sterker en soepeler te worden. Dat bereik je met voldoende beweging zonder je spieren te overbelasten. Het effect merk je al na korte tijd. Waar je spieren in eerste instantie de volgende dag na het fietsen nog stijf aanvoelen, verdwijnt dat al gauw als je regelmatig fietst.

6. Fietsen is een sociale aangelegenheid 

Tijdens het fietsen kan je praten, luisteren en lachen. Mensen hebben sociaal contact nodig om zich prettig te voelen. Een fietstocht met je gezin of vrienden zorgt er  derhalve voor dat er een betere  band ontstaat.

7. Fietsen is laagdrempelig 

Indien de fietsen goed worden onderhouden, kan je praktisch op ieder moment en overal gaan fietsen. Echte voorbereidingen hoef je dan niet te treffen. Daarbij zijn er in ons land goede voorzieningen voor fietsers. Verder kan je de fiets ook makkelijk parkeren als je even een pauze wil houden. Wist je trouwens dat er in Nederland meer dan 35.000 kilometer aan fietspaden is? 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Categorieën