Motiveer je bezoekers met BJ FOGG!

Met je website wil je zo veel mogelijk verkeer realiseren. Hiervoor focus je je waarschijnlijk op goede posities in Google met SEO, door bijvoorbeeld linkbuilding in te zetten. Maar veel bezoekers betekent niet meteen automatisch veel klanten. Hiervoor moet je je bezoekers nog wel motiveren om tot conversie over te gaan. Hoe doe je dat? Dat vertellen we je in dit artikel aan de hand van het BJ FOGG model. 

Het BJ FOGG model, wat is het?

Sociaal wetenschapper Brian Jeffrey Fogg ontwikkelde dit model om oriënterende websitebezoekers om te zetten tot klanten. Volgens de wetenschapper zijn hier drie factoren noodzakelijk:

  • motivatie
  • ability (mogelijkheid) 
  • trigger

 

Hij bedacht hier een formule bij, die er als volgt uitziet: 

 

Behaviour (de conversie) = Motivatie X Ability X Trigger op hetzelfde moment. 

 

Dit werkt als volgt: als jouw website niet converterend genoeg is, kan de reden hiervoor zijn dat de motivatie, ability of trigger op dit moment mist of onvoldoende is. En voor een succesvolle website zijn alle drie de factoren nodig. Er vindt namelijk conversie plaats als de bezoeker gemotiveerd is, de weg naar conversie toegankelijk (en makkelijk) is en de trigger op het juiste moment plaatsvindt. 

Hoe zet je de drie factoren in? 

Om die vraag te beantwoorden, duiken we kort iets dieper in motivatie, ability en trigger.  

 

Motivatie

De motivatie van bezoekers kun je op drie verschillende manieren positief beïnvloeden. De eerste is gevoel. Hier kun je op inspelen door pijnpunten van bezoekers te beschrijven en hier een oplossing voor te benoemen. De twee motivatie zijn verwachtingen. Hier speel je op in door ervoor te zorgen dat bezoekers niks willen mislopen. Dit doe je bijvoorbeeld met een tijdelijke actie of beperkte voorraad. En de derde en laatste motivatie is dat mensen erbij willen horen. Speel in op dit verlangen door de bezoekers aan te sporen om jouw aanbod bij vrienden/familie aan te raden, bijvoorbeeld met een speciale persoonlijke kortingscode.

 

Ability

Ability, ook wel mogelijkheid genoemd, is een optimale gebruikservaring die je je bezoekers wilt bieden. Stel jezelf de volgende vragen om te checken of jij dit biedt: 

  • Laad je website snel genoeg? 
  • Zijn er CTA buttons (call to actions) op de homepagina en vallen ze op? 
  • Is het voor de bezoeker makkelijk om iets te bestellen? 
  • Is het design gebruiksvriendelijk?
  • Is het voor de bezoeker direct duidelijk welke actie ze moeten uitvoeren? 

 

Trigger

En dan de laatste factor: de trigger. Want zonder duidelijke trigger wordt er geen actie ondernomen door de bezoeker. Het is de laatste en belangrijkste stap in conversieoptimalisatie

 

Volgens Brian Jeffrey Fogg zijn er drie triggers: 

  • Sparks: deze trigger zet je in wanneer de motivatie laag is, maar het aanbod wel toegankelijk is. Hiermee wil je juist de voordelen van jouw aanbod benadrukken zodat de bezoeker gemotiveerder wordt. 
    • Voorbeeld: Krijg 10% korting als je je inschrijft voor onze nieuwsbrief! 
  • Facilitators: deze trigger zet je in wanneer de motivatie hoog is, maar het aanbod niet toegankelijk is. Facilitators vertellen de bezoeker dat het gedrag om tot conversie over te gaan echt niet zo lastig is als het nu lijkt. 
    • Voorbeeld: In twee gemakkelijke stappen besteld!
  • Signals: deze trigger zet je in wanneer de motivatie hoog genoeg is en het aanbod ook toegankelijk is. Je hoeft de bezoeker er dan alleen aan te herinneren dat ze ook de laatste stap moet zetten. 
    • Voorbeeld: Bekijk je winkelmandje! 

 

Hopelijk kun jij met dit model aan de slag en bezoekers verleiden tot aankoop! 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën