Wat is lokalisatie en waarom is het nodig?

Hier volgt een kort overzicht van lokalisatie, wanneer u het moet gebruiken en hoe het lokalisatieproces werkt. Heb je zelf hulp bij vertaling of lokalisatie nodig? Schakel dan de hulp van Attached Global in.

Wat is lokalisatie?

Lokalisatie wordt vaak verward met vertaling, maar deze termen betekenen eigenlijk twee verschillende dingen. De lokalisatie is het volledige proces om een product of een inhoud aan een specifieke plaats of een markt aan te passen, volgens de Vereniging van de Globalisering en van de Lokalisatie. Vertaling is het proces van het omzetten van tekst van één taal naar een andere. Vertaling is één aspect van lokalisatie, maar lokalisatie is uitgebreider. De lokalisatie impliceert ook het aanpassen van andere elementen aan een doelmarkt, met inbegrip van:

  • Het wijzigen van grafische voorstellingen en ontwerp om vertaalde tekst goed weer te geven
  • Inhoud wijzigen om aan voorkeuren te voldoen
  • Omrekenen naar lokale munteenheden en meeteenheden
  • De juiste opmaak gebruiken voor elementen zoals datums, adressen en telefoonnummers
  • Aanpassen aan lokale regelgeving en wettelijke vereisten
  • Kortom, lokalisatie geeft iets de look en feel die het doelpubliek verwacht.

 

Wie heeft lokalisatie nodig?

Lokalisatie maakt de inhoud aantrekkelijker, waardoor het publiek eerder geneigd is iets te kopen. 75 procent van de consumenten is eerder geneigd goederen en diensten te kopen als de bijbehorende productinformatie in hun moedertaal is gesteld. Door die logica, zou iedereen die probeert om een globaal publiek te bereiken lokalisatie evenals vertaling moeten overwegen. Om uw publiek echt uit te breiden, moet u echter meer lokaliseren dan alleen uw website. Lokalisatie moet ook het volgende omvatten:

  • Marketingmateriaal, met inbegrip van TV, radio, en gedrukte advertenties
  • Product handleidingen
  • Opleidingsmateriaal
  • Online HELP
  • Gebruikersinterfaces
  • Snelstartgidsen
  • Service materiaal
  • Materiaal voor productgarantie
  • Bekendmakingsdocumenten, zoals voorwaarden en bepalingen

Door uw content te lokaliseren kan uw organisatie haar bereik uitbreiden naar een nieuw publiek, geloofwaardigheid opbouwen en de verkoop verhogen. Het helpt u ook bij het opbouwen van loyaliteit onder bestaande klanten. De helft van de senior executives gelooft dat lokalisatie leidt tot winstgevendheid en groei.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën