Een nieuwe auto kopen – het is een hele investering maar er komt ook heel wat oriëntatie bij kijken: welk merk kies je, welk model, enzovoort. Uit een onderzoek van online verzekeraar Allsecur blijkt dat veel Nederlandse automobilisten de aankoop van een nieuwe wagen de ideale kans vinden om ook hun lopende verzekering onder de loep te nemen. Over het algemeen blijft echter ongeveer 74 % van die automobilisten bij dezelfde verzekeraar.
Nederlanders blijven over het algemeen trouw aan hun autoverzekeraar
Hoewel niet minder dan 64% van de Nederlandse automobilisten twee keer nadenkt over hun huidige autoverzekering als ze een nieuwe wagen aankopen, blijft het overgrote deel daarvan dus bij hun huidige verzekeraar. De millennials, autogebruikers van 18 tot 34 jaar, zijn minder trouw aan hun eigen verzekeraar en overwegen sneller andere opties.
“Over het algemeen zijn deze millennials minder trouw aan hun verzekeraar, mede doordat ze kritischer staan tegenover beschikbare informatie. Daarbij zijn ze sterker op zoek naar waarde voor het geld dat ze investeren.”, aldus Ron Adams, Brand Manager bij Allsecur. “Het mag dus niet verwonderen dat ze hun huidige autoverzekeraar dieper gaan onderzoeken en kijken of ze ergens anders beter af zijn. Zeker de mogelijkheid om tegenwoordig online verzekeraars te vergelijken, maakt dat deze mensen sneller een goedkopere optie vinden.”
Een kritische blik op autoverzekeraars
Over het algemeen staan Nederlanders bekend om het willen bezuinigen en besparen van geld. Is dat ook het geval als het gaat om autoverzekeringen? 36% van de automobilisten die al eens een nieuwe wagen hebben gekocht, is daarbij op zoek gegaan naar eventuele voordelige verzekeraars. Zo’n 57% van de millennials besteden hier nogal veel tijd en energie aan. Bij de 65-plussers is dat slechts 25%. Ten slotte valt op dat toch wel meer mannen hier aandacht aan besteden dan vrouwen – 41% tegenover 31%.
Online oriëntatie voor 34% van de automobilisten
De zoektocht naar de goedkoopste verzekeraar houdt eveneens in dat een kwart van de Nederlanders zich door een financieel adviseur of andere tussenpersoon laat begeleiden. Daarbij gaan ze zelf op zoek naar de beste optie via online onafhankelijke vergelijkingssites (19%) of via websites van verscheidene verzekeraars (15%). Dit vooral om zich optimaal te kunnen oriënteren voor een nieuwe auto.
Hoewel veel Nederlanders zich vooral bezighouden met het zoeken naar de beste autoverzekering, besteden ze ook veel aandacht aan de zoektocht naar een goede auto. Op welke momenten en in welke situaties denken Nederlanders na over het aankopen van een nieuwe auto? Zo’n 17 % denkt hier aan om de zoveel jaar, 10% neemt het in overweging als ze een nieuwe baan hebben en 4% denkt eraan in geval van een gezinsuitbreiding.
Vergelijk & Bespaar!
Een handige tip is daarom je autoverzekering eerst te vergelijken op een onafhankelijk website. Hier kun je gemakkelijke alle polisvoorwaarden en je autoverzekering berekenen om vervolgens alle verzekeraars met elkaar te kunnen vergelijken. Dus check alle voorwaarden goed voordat je overgaat tot een autoverzekering afsluiten.